2130 AKRENBOS
Winnend wedstrijdontwerp voor een kleuterschool / industriebouw staalskelet.
CLIENT: Gemeente Bever
LOCATIE: Akrenbos, Bever
ONTWERP: 2021
STATUS: aanbesteding
DE SCHOOL ALS KLEINSCHALIG DORP: EEN CLUSTER VAN HUISJES
In het hart van een landelijke omgeving, te midden van kleinschalige bebouwing en weelderig groen, rijst een bijzondere school op. Het ontwerp van deze school, doordrenkt met de essentie van de plek (Genius loci), is het resultaat van een diepgaande analyse van de context. Hier ontstaat een creatieve visie waarbij het schoolgebouw als een kleinschalig dorp wordt gezien, geïnspireerd op de historische boerderijen uit haar omgeving, bestaande uit verschillende clusters van huisjes.
DOORDACHTE INPLANTING EN PROGRAMMASTRUCTUUR
Het nieuwe schoolprogramma, hoewel aanzienlijk in omvang, wordt slim ondergebracht in afzonderlijke volumes. Deze volumes, verdeeld in vier grote clusters, vormen als het ware het weefsel van dit educatieve dorp. Een centrale multifunctionele ruimte fungeert als het kloppende hart van de school, omringd door klaslokalen die directe visuele creaties met elkaar onderhouden.
INNOVATIEVE STRUCTUUR EN FLEXIBILITEIT
Het bouwontwerp is niet alleen ruimtelijk en functioneel doordacht, maar ook structureel. Een combinatie van stalen portieken en sandwichpanelen vormt de basis, waardoor een prefab systeem ontstaat dat niet alleen snel en kostenefficiënt is, maar ook flexibiliteit biedt voor toekomstige aanpassingen. Dit concept van open structuur maakt het mogelijk om ruimtes te wijzigen en aan te passen aan de behoeften van de school, zonder beperkingen van dragende muren.
NAADLOZE INTEGRATIE VAN BINNEN- EN BUITENRUIMTES
De school belichaamt een naadloze integratie van binnen- en buitenruimtes waarbij elke klas zijn eigen privé terras en/of tuintje krijgt. De speelplaats is ontworpen als een dynamische, uitdagende en groene omgeving. Organische vormen en niveauverschillen in de buitenverharding creëren een levendige, speelse sfeer. Overdekte zones, ook ontworpen als huisjesvormen, bieden beschutting op regenachtige dagen en dienen als verbindingsgangen tussen verschillende delen van de school.
EEN GEBOUW VOOR EN DOOR LEERLINGEN
Het interieur van de school weerspiegelt de huisjesvormen van buiten, wat leidt tot een open en leesbare binnenruimte. De variërende dakhellingen en speelse vormen creëren een omgeving die niet alleen past bij de schaal van de omgeving, maar ook bij de kinderen zelf. Het resultaat is een school die niet alleen functioneel en innovatief is, maar ook een warme en uitnodigende plek vormt waar leren en spelen samenkomen in harmonie met de natuurlijke omgeving.